Iranian Journal of Applied Ecology
بوم شناسي كاربردي
Iranian Journal of Applied Ecology
Agriculture
http://ijae.iut.ac.ir
1
admin
2476-3128
2476-3217
doi
fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
3
9
online
1
fulltext
fa
مدل سازی انتشار آلودگی صوتی ناشی از کنارگذر غرب اصفهان در پناهگاه حیات وحش قمیشلو با استفاده از مدل SPreAD-GIS
Modeling the Propagation of Noise Pollution from Isfahan’s West Ringway in Ghamishloo Wildlife Refuge Using SPreAD-GIS
عمومى
General
كاربردي
Applicable
یکی از مهمترین اثرات جاده، ایجاد اختلال در ارتباطات آکوستیک جانوران بر اثر آلودگی صوتی است. مدلسازی الگوهای مکانی انتشار صوت میتواند در درک بهتر و پیشبینی نحوه اثرگذاری آلودگی صوتی بر گونهها مؤثر باشد. یکی از مدلهای مناسب جهت شبیهسازی نحوه انتشار صوت در اکوسیستمهای طبیعی مدل SPreAD-GIS میباشد. در این تحقیق برای اولین بار در کشور از این مدل برای شبیهسازی انتشار صوت ناشی از کنارگذر غرب اصفهان در محدوده پناهگاه حیاتوحش قمیشلو استفاده شده است. در این شبیه-سازی از نقشه کاربری اراضی، دادههای هواشناسی، نقشه توپوگرافی و خصوصیات منابع صوتی بهعنوان ورودی مدل استفاده گردید. نتایج حاصل از شبیهسازی 58 خودرو که بهطور تصادفی در طول جاده در داخل پناهگاه انتخاب شدند نشان داد که دامنه تغییرات، شدت صوت بین 0 تا 5/52 دسیبل میباشد. در مناطقی که میزان شدت صوت کمتر از 20 دسیبل است گونههای جانوری هیچگونه واکنشی نشان نداده و منطقه "آرامش" برای گونهها محسوب میشود و در مقابل مناطق با شدت صوت بیشتر بهعنوان منطقه "تنش و واکنش" گونههای موردمطالعه میباشد. مقایسه واکنش آهوی ایرانی(Gazella gazella subgutturosa) و قوچ و میش اصفهانی (Ovis orientalis isphahanica) نشان داد که میزان کنارهگیری گونه قوچ و میش نسبت به گونه آهو کمتر میباشد که دلیل آن را میتوان در نوع زیستگاه انتخابی آنها دانست.
The most common sources of environmental noise are human transportation systems which can have catastrophic effects on physiology and behavior of wildlife species. Spatial models of noise propagation from roads in ecological sensitive region could be very useful tools for prediction of roads impacts. The goal of our study was to apply a straightforward, accurate, and affordable approach for modeling noise impacts from Isfahan’s west ringway, which passes through Ghamishloo wildlife refuge. We used the System for the Prediction of Acoustic Detectability noise model (SPreAD-GIS). For this study, land use map, meteorological data, topography map, and noise source characteristics were used as the model inputs. We compared the model results to wildlife occurrences to evaluate how noise effects could impact threatened animals. The key affected species of the study area Goitered gazelle (Gazella subgutturosa) and wild sheep (Ovis orientalis isphahanica), were considered for impact analysis. The results showed that in the areas with noise intensity lower that 20 db the animal has no actions and the area is known as “calm area”, however the areas with noise intensity higher than 20 db is as “disturbance and action” area. The comparison of the results of both species showed that the results vary based on their habitat and behavior, and we found the higher noise impacts on distribution of Goitered gazelle in the study area.
آلودگی صوتی, مدلسازی, جاده, پناهگاه حیاتوحش قمیشلو
Noise pollution, Modeling, Road, Ghamishloo, Wildlife refuge.
43
56
http://ijae.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-64&slc_lang=fa&sid=1
H.
Madadi
حسین
مددی
10031947532846004828
10031947532846004828
Yes
H.
Moradi
حسین
مرادی
10031947532846004829
10031947532846004829
No
S.
Fakheran
سیما
فاخران
10031947532846004830
10031947532846004830
No
M.
Jokar
مجتبی
جوکار
10031947532846004831
10031947532846004831
No
T.
Makki
تکتم
مکی
10031947532846004832
10031947532846004832
No