دوره 13، شماره 3 - ( 4-1404 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 61-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (499 مشاهده)
گردشگری یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه در دنیای مدرن محسوب می‌شود. لازم است این صنعت  در حال رشد به‌ویژه در مناطق مستعد و با مزیت‌های نسبی بالا، بیشتر موردتوجه قرار گرفته و محور توسعه پایدار باشد. در مناطق مستعد گردشگری قبل از اجرای تمام برنامه‌ها و طرح‌ها، انجام مطالعات راهبردی باهدف کاهش پیامدهای منفی و هم‌افزایی، اثربخشی و پایداری منافع  باید در اولویت قرار گیرد. در این مطالعه باتوجه‌به مزیت‌های نسبی روستای چوپانان و محیط پیرامونی آن ابتدا با به‌کارگیری روش SWOT به بررسی عوامل داخلی و خارجی کلیدی گردشگری پایدار و در مرحله بعد به تدوین راهبردهای توسعه گردشگری آن پرداخته شد. پس از تدوین راهبردها، برای اولویت‌بندی و شناسایی راهبردهای برتر، از روش‌های QSPM و AHP استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از ماتریس ارزیابی، جمع امتیازهای نهایی عوامل داخلی و عوامل خارجی به ترتیب 2/889 و 2/799 به‌دست‌آمده و راهبردهای ‌تهاجمی به‌عنوان راهبرد مناسب شناسایی شدند. در هر دو روش اختلاف وزنی میان راهبردهای برتر ناچیز است. روش به‌کاررفته در این پژوهش یعنی درنظرگرفتن محیط پیرامونی در سطوح مختلف می‌تواند به‌عنوان الگویی برای توسعه گردشگری در مناطق روستایی مستعد مجاور مناطق تحت حفاظت مورداستفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1050 kb]   (194 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.