@ARTICLE{Madadi, author = {Madadi, H. and Moradi, H. and Soffianian, A. R. and Salman Mahiny, A. and }, title = {The Application of Traffic Noise Modeling to Define Road Ecological Effect Zone in Natural Habitats of Lorestan Province}, volume = {6}, number = {2}, abstract ={آلودگی صوتی ناشی از جاده می‌تواند در یک فضای گسترده‌تر از موقعیت مکانی جاده اثرگذار باشد. این گستره تحت عنوان "منطقه اثر بوم شناختی جاده" در محدوده خط تراز 40 دسی‌بل در دو طرف جاده مشخص می‌شود. در این پژوهش ابتدا با استفاده از مدل صدای ترافیک جاده (CRTN)، پراکنش صوت ناشی از جاده‌های استان لرستان تعیین شد. سپس، سطح زیستگاه‌های طبیعی (جنگل بلوط، درخت‌زار پراکنده و مرتع) در منطقه اثر بوم شناختی جاده تحلیل شد. نتایج نشان داد که منطقه اثر جاده براساس تراز صوت 40 دسی‌بل بین 2000-50 متر می‌باشد. همچنین زیستگاه‌های واقع در حوضه‌های آبخیز خرم آباد، پلدختر، و کرخه بیشترین اثر را از صدای ترافیک دریافت می‌کنند. همچنین، در منطقه مورد مطالعه، 2/6 % از سطح جنگل‌های بلوط، 4/8 % از سطح درخت‌زارهای پراکنده، و 1/12 % از سطح مراتع در منطقه اثر بوم شناختی جاده‌ها قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، 4/7 % از مساحت مناطق حفاظت شده استان لرستان تحت تأثیر صدای ترافیک جاده‌ها قرار دارد که منطقه شکار ممنوع چهارشاخ با 6/42 %، تالاب پلدختر با 6/28 % و پناهگاه حیات وحش ازنا- درود با 13 % دارای بیشترین مساحت تحت تأثیر هستند. تعیین گستره اثرپذیری از صدای ترافیک می‌تواند معیار مناسبی جهت تعیین مناطق آسیب‌پذیر عمل نماید. }, URL = {http://ijae.iut.ac.ir/article-1-864-fa.html}, eprint = {http://ijae.iut.ac.ir/article-1-864-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Applied Ecology}, doi = {10.18869/acadpub.ijae.6.2.69}, year = {2017} }