TY - JOUR T1 - Incorporating the Spatial Road Disturbance Index (SPROADI) in Ecological Impacts Assessment of Roads at Landscape Scale (Case study: Eastern Part of Isfahan Province) TT - کاربرد شاخص مکانی آشفتگی جاده‌ای (SPROADI) در ارزیابی اثرات اکولوژیک جاده‌ها در مقیاس سیمای سرزمین (مطالعه موردی: شرق استان اصفهان) JF - IJAE JO - IJAE VL - 6 IS - 1 UR - http://ijae.iut.ac.ir/article-1-844-fa.html Y1 - 2017 SP - 81 EP - 91 KW - Conservation KW - Habitat fragmentation KW - Landscape Index KW - Roads KW - SPROADI. N2 - توسعه جاده‌ها می‌تواند تأثیرات زیانباری برروی زیستگاه‌های طبیعی و گونه‌های با ارزش حفاظتی که در آنها زیست می‌کنند، داشته باشند. قطعه ‌‌قطعه شدن زیستگاه به لکه‌های کوچک و مجزا، می‌تواند به کاهش چشمگیر جمعیت گونه‌ها منجر شود. بنابراین، نیاز است که مطالعاتی مناسب با هدف کمی نمودن اثرات اکولوژیک جاده‌ها در مقیاس سیمای سرزمین انجام شوند. در این مطالعه، از شاخص مکانی آشفتگی جاده‌ای Spatial Road Disturbance Index) :SPROADI)، به‌منظور ارزیابی اثرات اکولوژیک شبکه جاده‌ها در شرق استان اصفهان استفاده شد. منطقه مورد مطالعه، شامل پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد و پارک ملی سیاه‌کوه بوده که در زمرۀ مهمترین زیستگاه‌ها برای یوزپلنگ آسیایی (گونۀ به‌شدت در معرض خطر در لیست قرمز (IUCN محسوب می‌شوند. شاخص SPROAD، یکی از جدیدترین شاخص‌های سیمای سرزمین می‌باشد، که به‌منظور کمی کردن اثرات اکولوژیک شبکه جاده‌ها از سه زیرشاخص شدت ترافیک، اثر همسایگی (حاشیه) و درجه قطعه ‌‌قطعه ‌شدگی استفاده می‌کند. نتایج حاصل از کمی کردن شاخصSPROAD، نشان داد که شدت آشفتگی حاصل از شبکه جاده‌ها، بین 0 تا 53/54 می‌باشد و 12 درصد از پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد و بخش وسیعی از زیستگاه‌های مطلوب یوزپلنگ آسیایی تحت تأثیر شبکه جاده‌ها قرار گرفته‌اند، که نشان‌دهنده یک هشدار برای این گونۀ به‌شدت در معرض خطر می‌باشد. M3 10.18869/acadpub.ijae.6.1.81 ER -